Opis / Nota wydawcy / Synopsis:
"Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej", Nowotniak Justyna

Książka stanowi bardzo interesującą i nowatorską w polskich warunkach propozycję wykorzystania etnografii wizualnej w badaniach ewaluacyjnych – szczególne w autoewaluacji. Autorka wychodzi naprzeciw potrzebom praktyków poszukujących nowych rozwiązań odnośnie do ewaluacji własnej pracy. Istniejące w Polsce regulacje prawne rodzą pokusę upowszechniania się praktyk typowych dla ewaluacji biurokratycznej. Prowadzi się je tylko dlatego, że istnieje nakaz prawa. Rzadko kiedy prowadzone ewaluacje „wewnętrzne” spełniają nawe…

Zobacz więcej…

Recenzje:
"Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej", Nowotniak Justyna

Dodał: Impuls :: 2012-09-19 15:03:17

Z jednej strony zobaczymy w książce, jak sądzę, wyjątkową metarefleksję nad własnym, unikatowo oryginalnym doświadczeniem badawczym Autorki, która z powodzeniem wypromuje w ten sposób badania wizualne w badaniach i praktyce pedagogicznej. Z drugiej zaś strony, dzięki książce Justyny Nowotniak (pokazującej, jak – nie dając dzieciom potrzebnego miejsca – uczymy je „bylejakości”; jak bezsensownie zagospodarowujemy przestrzeń, formalizując nasze relacje i niszcząc warunki do efektywnej komunikacji i dialogu) bardziej zrozumiała może się okazać przestrzeń, w której żyjemy, i lepiej, bo – mając w pamięci, na przykład, uświadomione nam przez Autorkę pożytki z fotoewaluacji – z większą uważnością, będziemy zagospodarowywać nie tylko szkolne klasy i pokoje nauczycielskie, ale po prostu „nasz świat”. Być może, za pośrednictwem tego dzieła, sprawniej będziemy go czynić naprawdę wspólnym. Książka stanowi zatem wkład zarówno w budowanie warunków do społecznej zmiany, jak w rozwój jej teoretycznych podstaw i rekonstrukcji.

Z recenzji prof. zw. dr hab. Marii Mendel





Część druga recenzowanej książki stanowi bardzo interesującą i nowatorską w polskich warunkach propozycję wykorzystania etnografii wizualnej w badaniach ewaluacyjnych – szczególne w autoewaluacji. Autorka wychodzi naprzeciw potrzebom praktyków poszukujących nowych rozwiązań odnośnie do ewaluacji własnej pracy. Istniejące w Polsce regulacje prawne rodzą pokusę upowszechniania się praktyk typowych dla ewaluacji biurokratycznej. Prowadzi się je tylko dlatego, że istnieje nakaz prawa. Rzadko kiedy prowadzone ewaluacje „wewnętrzne” spełniają nawet elementarne wymogi metodologiczne. Od badań ewaluacyjnych oczekuje się danych do samooceny i potwierdzenia tego wszystkiego, co i tak już wiadomo.

Proponowana przez J. Nowotniak fotoewaluacja znosi wspomniane ograniczenia. Jej walorem jest akcentowanie, że – szczególnie w autoewaluacji – ważne jest, by dostarczała ona danych do podejmowania decyzji skierowanych na projakościową zmianę (ewaluacja rozwojowa) oraz generowała wiedzę o własnej pracy i jej uwarunkowaniach (ewaluacja poznawcza).

Przedstawiona w tej części książki propozycja jest bardzo dobrze ugruntowana zarówno w teorii, jak i w metodologii badań. Sięgający po nią nauczyciele siłą rzeczy ulokują siebie w roli badaczy własnej praktyki.

Z recenzji dr. hab. Henryka Mizerka, prof. UWM

http://impulsoficyna.com.pl/index.php?cat=2&id=1379

Książka informacje
"Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej", Nowotniak Justyna

Tytuł:

Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej


Autor: Justyna Nowotniak : Autor tekstu
Okładka, autor:Anna M. Damasiewicz : Projekt graficzny

Wydawca:Impuls - Oficyna Wydawnicza Impuls
Kategoria,
Rodzaj:
[max: 3]
psychologia, pedagogika
Edukacja

Oprawa:miękka
Rok wydania:2012
Data wydania:2012-09-13
Cena detaliczna:
(orientacyjna)
49,80
ISBN /ISSN:978-83-7587-979-7
Zobacz więcej…

Spis treści:
"Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej", Nowotniak Justyna

Wstęp 9


Część I
Etnografia wizualna w badaniach pedagogicznych

1. Badania etnograficzne w naukach społecznych 19
Istota etnografii 19
Etnografia edukacyjna jako „kultura studiowania kultur” 32
Reprezentacje fotograficzne – obiektywność i prawda obrazów 41
Fotografia na usługach etnografii – narodziny etnografii wizualnej 56

2. „Nie do zobaczenia”, czyli etnografia wizualna w badaniu
programów ukrytych 65
Pro…

Zobacz więcej…
Dodaj słowo kluczowe

Słowa kluczowe:
"Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej", Nowotniak Justyna

Brak dodatkowych słów kluczowych.

Dodaj komentarz

Komentarze:
"Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej", Nowotniak Justyna

Pozycja niekomentowana

Oceny

Brak ocen
Oceń książkę
Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej
Ogólna ocena książki

Treść

Tłumaczenie

Okładka

Wykonanie
Oceń jeden lub kilka elementów książki.

Narzędzia

Wpisał:

  • Data wpisu:
    2012-09-13 10:51:22
Użytkownik: niezalogowany
i-ksiazka.pl | Kontakt i-ksiazka.pl | Regulamin i-ksiazka.pl
Wszystko dla książki © Aria Design 2002⁄2005